Könyvelés másképp:

menedzsment szemlélettel a jogkövetési ellenőrzésről

Gergely-Nagy Inez ügyvezetővel beszélgettünk…

• Mit jelent a jogkövetési ellenőrzés?

Nem egy adott adónemre vonatkozó vizsgálat, hanem általános vizsgálat arról, hogy a cég becsületesen, átláthatóan, megfelelően végzi-e a tevékenységét, megfelelnek-e a valóságnak a beszolgáltatott adatok. Sok esetben akkor végzik, ha a cégben nagyobb változás van, pl. ügyvezető, vagy tulajdonos váltás, esetleg adózási szokások megváltozása.

• Kaphatnék egy konkrét példát, ellenőrzéssel kapcsolatosan?

Például, volt most egy olyan cég, ahol tulajdonos váltás kapcsán a jogkövetési vizsgálat során derült ki, hogy még vannak olyan anyagok, amiket nem kapott meg, vagy nem vett még át az előző tulajdonostól. Kértünk és kaptunk is rá 90 nap határidőt és nagyon együttműködően oldódott meg a helyzet.

• Mi a tapasztalat, félni kell egy ilyen ellenőrzéstől?

Ettől nem kell tartani, általában 30 nap alatt le is zárják, – javaslattal ha kell – a szükséges változtatásokra.

• Mi történik, ha mégsem zárják le a jogkövetési vizsgálatot?

Akkor természetesen segítünk, közreműködünk a lezáráshoz szükséges anyagok, bizonylatok elkészítésében, személyesen is és a levelezésben is.

• Mi történik, ha a vizsgálat lezárul, de például ÁFA kapcsán elindul egy másik vizsgálat?

Ez is elő szokott fordulni, ilyenkor a számlákhoz tartozó szerződéseket, igazolásokat kérnek többnyire, akár a megelőző időszakra is, kb. 1 év időtartamban.

• Hogyan tud az ellenőrzés során az ügyfél válláról stresszt levenni az iSUCCES?

Határozottan, hatékony közbelépéssel, célzott tudással tereljük az ügyfelet és irányítjuk a folyamatot. Nem mindegy, hogy mit hogyan írunk meg, és mit kérünk.

• Mit jelent az egyedi megoldás ez esetben?

Mindig az adott cégre szabott legjobb megoldást, képviseletet javasoljuk ügyfeleinknek.

Amit az adóoptimalizálásról tudni kell és tudni érdemes

Horváthné Dubnicz Réka ügyvezetővel beszélgettünk…

• Mit tanácsolsz, mikor tervezzük meg legelőször a cégünk adózását?

Mindenképp azelőtt, mielőtt megalakul a cég, mivel az adózást számos tényező befolyásolja, például a vállalkozási forma, a tevékenységi kör, az alkalmazottak, a jövőbeli célok. Mondok egy konkrét példát, hogy érthető legyen: például építőipari vállalkozás esetén, ha sok az alkalmazott, akkor Kiva adózás a javaslatom, mivel ilyen módon megspórolható a szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás is.

• Miként tudunk jól felkészülni adóügyeinkre?

Kérjük egy tapasztalt könyvelő vagy adótanácsadó segítségét, aki felvázolja számunkra a lehető legjobb megoldást és elmagyarázza, kikalkulálja a költségeket és befizetni való terheket.

• Elegendő-e adózóként átböngésznünk a törvényeket, jogszabályokat?

Nem, sajnos, ez ennél komplexebb, nagyon fontos a helyes értelmezés.

• Milyen területeket érint közvetlenül, vagy közvetve az adózás?

Közvetlenül a cég költségvetését érinti, hiszen nem mindegy hogy mennyit tudunk megtakarítani, milyen az eredmény. Közvetve pedig például egy könyvelés technikai megoldáson is sok múlhat.

• Hogyan tud segíteni adózási kérdésekben az iSuccess?

Átfogó képet ad, optimalizál, kifejezetten személyre illetve cégre szabottan, tehát teljesen egyedi képet készítünk a hozzánk forduló vállalkozásról.

• Vállal-e a cég, már folyamatban lévő ügyet? (pl. NAV ellenőrzés zajlik…)

Igen, teljes képviseletet vállalunk mind személyesen, mind pedig írásbeli nyilatkozatok elkészítésénél egyaránt.

• Adóvégrehajtás, méltányossági kérelem, tud segíteni az iSuccess?

Természetesen igen, mert fontos a kérelem szövegezése és a megfelelően megfogalmazott indoklás.

• Milyen rendszerességgel kell átbeszélni egy-egy cég/vállalkozás adóügyeit szakemberrel?

Ez bizony cég specifikus, de általában minden nagyobb beruházás, átalakulás, fejlesztés előtt (azért, hogy az a legköltséghatékonyabb legyen), ha pedig ilyen nincs akkor legalább félévente célszerű.

• Mit tartalmaz egy adóügyi átvilágítás?

A cég adózásának, adó kötelezettségeinek átnézése, átszámolását. Például azt, hogy helyesen történik-e a bérszámfejtés; helyes-e az adott vállalkozás adózási formája; Miket lehet esetlegesen spórolni akár egy bérszámfejtési beállítással vagy adózási forma módosítással vagy akár egy másik könyvelés technikával.

• Együttműködés az adóhatósággal, ez mit jelent a gyakorlatban?

Ha a példának okáért folyik egy ellenőrzés, akkor közreműködőnek, segítőkésznek kell lenni vagy ha van egy kétesnek bizonyuló kérdés akkor állásfoglalást kell kérni. Ilyen esetekben is állunk rendelkezésre, hiszen a mi sikerünk az ügyfél sikere is egyben.